Stan zagrożeń w internecie znajduje się obecnie na poziomie standardowym. Nie występują duże epidemie a eksperci z Kaspersky Lab nie zanotowali żadnych poważnych incydentów związanych z bezpieczeństwem. Poziom zagrożenia: 1

AdWare czy robak?

Roel Schouwenberg
Kaspersky Lab Expert
Dodany 16 września 2005, 00:00 CEST
Tagi:

Pod koniec sierpnia nastąpił kolejny logiczny krok w ewolucji złośliwych programów dla komunikatorów internetowych (IM).

Pojawiły się zgłoszenia o nowym robaku dla komunikatorów IM. Użytkownicy otrzymują wiadomość, która jest w rzeczywistości odsyłaczem. Po kliknięciu go zostają skierowani na stronę, z której na ich komputerach może zainstalować się oprogramowanie związane z komunikatorami IM.

Istnieje pojedynczy plik wykonywalny odpowiedzialny za rozsyłanie odsyłaczy do strony z tym programem za pośrednictwem sieci komunikatorów AOL, MSN oraz Yahoo. Z pewnością odgadliście już - jest to pierwszy program typu AdWare rozprzestrzeniający się za pośrednictwem komunikatorów IM.

Powstaje jednak interesujące pytanie: czy mamy do czynienia z programem AdWare czy robakiem dla komunikatorów IM?

Umowa licencyjna użytkownika końcowego oprogramowania w rodzaju komunikatorów IM mówi wyraźnie, że oprogramowanie to wysyła wiadomości do wszystkich kontaktów z listy klienta IM. Z tego względu oraz biorąc pod uwagę sposób rozprzestrzeniania się programu, można zaklasyfikować go jako program typu AdWare. Z drugiej strony, plik wykonywalny został zaprojektowany wyłącznie do rozprzestrzeniania odsyłacza do strony i nie ostrzega użytkowników o swoim zachowaniu.

Dlatego postanowiliśmy zaklasyfikować ten plik jako robaka dla komunikatorów IM. W przyszłości mogą pojawić się podobne pliki, które zostaną zaklasyfikowane inaczej na podstawie ich zachowania.

Firma, które opublikowała aplikację rozsyłającą odsyłacze zmieniła swoją politykę i oferuje teraz oprogramowanie w rodzaju komunikatorów IM bez tej funkcji. Dlaczego - nie wiadomo. Nic nie może jednak powstrzymać innych producentów przed podchwyceniem tego podejścia i wykorzystywaniem go do promowania swoich produktów.