Stan zagrożeń w internecie znajduje się obecnie na poziomie standardowym. Nie występują duże epidemie a eksperci z Kaspersky Lab nie zanotowali żadnych poważnych incydentów związanych z bezpieczeństwem. Poziom zagrożenia: 1

Wiemy, co Twoje dzieci robiły tego lata

Tagi:

Dla wielu dzieci i nastolatków wakacje to czas, kiedy podręczniki idą w kąt i wreszcie można poświęcić się swojemu hobby i zabawie. Co roku publikujemy raport dotyczący zainteresowań dzieci, które odzwierciedla ich aktywność online. Tego lata przyjrzeliśmy się, co dzieci lubią robić w wolnym czasie.  

Moduł Kontrola rodzicielska wchodzący w skład produktów firmy Kaspersky Lab chroni dzieci przed niechcianymi treściami, podobnie jak niezależne rozwiązanie wieloplatformowe Kaspersky Safe Kids. Wykorzystujemy je do gromadzenia anonimowych danych statystycznych dotyczących aktywności online dzieci, dla której dostępne są filtry. Co roku analizujemy te dane, aby dowiedzieć się, czym interesują się dzieci i jak adaptują się do świata cyfrowego.      

W jaki sposób gromadzone są dane statystyczne

Rozwiązania firmy Kaspersky Lab skanują zawartość stron internetowych, do których dzieci próbują uzyskać dostęp. Jeżeli dana strona należy do jednej z 14 kategorii niepożądanych treści, moduł wysyła powiadomienie do Kaspersky Security Network (bez przesyłania danych osobowych użytkownika czy naruszania prywatności). W tym miejscu należy zaznaczyć dwie istotne kwestie:  

  • Rodzice sami decydują, jakie treści powinny być blokowane, i odpowiednio konfigurują aplikację. Jednakże anonimowe statystyki są gromadzone we wszystkich 14 kategoriach.
  • Dane są przekazywane wyłącznie z komputerów działających pod kontrolą systemów Windows i macOS; raport ten nie zawiera danych statystycznych z urządzeń mobilnych.

Kategorie stron internetowych

W produktach zawierających moduł kontroli rodzicielskiej filtrowanie WWW prowadzone jest obecnie dla następujących kategorii:

Filtrowanie wyszukiwanych treści

Zainteresowania dzieci najlepiej odzwierciedla to, co wyszukują w internecie. Kaspersky Safe Kids filtruje zapytania dzieci w pięciu różnych wyszukiwarkach: Bing, Google, Mail.ru, Yahoo! oraz Yandex obejmujące sześć potencjalnie niebezpiecznych tematów: treści dla dorosłych, alkohol, narkotyki, tytoń, rasizm oraz wulgaryzmy i nieprzyzwoitości.   

Wyszukiwane treści zostały podzielone na języki. Ze względu na popularność języka angielskiego statystyki dla tego języka uznaliśmy za międzynarodowe. Wszystkie wyszukiwania w danym języku, łącznie z powtarzającymi się zapytaniami, stanowiły 100% wartość referencyjną. Popularność każdego tematu, określana na podstawie odsetka związanych z nim zapytań, jest szacowana dla każdego indywidualnego języka.

Zapytania wpisywane do wyszukiwarek, które zostały do nas przesłane w okresie od czerwca do sierpnia 2018 r., zostały podzielone na kilka kategorii tematycznych:

  • Alkohol, tytoń, narkotyki
  • Anime (japońskie kreskówki)
  • Zakupy
  • Edukacja
  • Gry komputerowe
  • Idole
  • Komunikacja online
  • Muzyka
  • Informacje
  • Pornografia i erotyka
  • Sport
  • Wideo
  • Broń
  • Memy
  • Inne

Globalny obraz

1_auto.png

Rozkład powiadomień Kontroli rodzicielskiej i rozwiązania Safe Kids w 14 kategoriach, czerwiec 2018 r. – sierpień 2018 r.

Według statystyk dotyczących osób odwiedzających strony internetowe w okresie od czerwca do połowy sierpnia 2018 r., latem dzieci wolą oglądać filmy i słuchać muzyki niż spędzać czas na portalach społecznościowych. Najpopularniejsze strony to YouTube oraz Facebook. Tego lata dzieci wykazywały również większe zainteresowanie zakupami online oraz portalami informacyjnymi. Niewielką uwagę zwracały na strony dotyczące gier (nie znaczy to jednak, że mniej grały). Co ciekawe, dzieci prawie nigdy nie uzyskują dostępu do zasobów z kategorii alkohol, tytoń, narkotyki czy pornografia z komputerów PC.        

2_auto.png

Rozkład zapytań użytkowników wpisywanych do wyszukiwarki według kategorii tematycznych, czerwiec 2018 r. – sierpień 2018 r.

Jeżeli chodzi o wyszukiwane treści, dzieci wykazały największe zainteresowanie grami komputerowymi (uzyskujemy dane dotyczące treści wyszukiwanych przez dzieci zarówno z platform mobilnych jak i komputerów PC), co pozwala wyjaśnić rozbieżność pomiędzy odwiedzaniem stron poświęconych grom z komputerów stacjonarnych a wyszukiwaniem takich treści). Na drugim miejscu uplasowały się filmy oraz seriale. Trzecie miejsce należy do kategorii pornografia i erotyka. Jak wynika z naszych statystyk, w czasie wakacji niektóre dzieci interesują się edukacyjną. Przy okazji trzeba dodać, że dzieci wykazały zainteresowanie (aczkolwiek niewielkie, gdyż udział wyszukiwanych treści wynosił 0,05%) tematem broni.

Oprogramowanie, audio, wideo

Według statystyk dotyczących odwiedzających strony z komputerów stacjonarnych, podczas wakacji dzieci spędzają więcej czasu na oglądaniu filmów w serwisie YouTube niż w jakimkolwiek innym okresie w ciągu roku. Odnotowaliśmy szczególnie duże zainteresowanie bloggerem PewDiePie, co nie jest żadną niespodzianką, zważywszy że jest on obecnie najpopularniejszym angielskojęzycznym blogerem w serwisie YouTube. Dzieci oglądały również seriale w serwisie Netflix i słuchały muzyki za pośrednictwem Spotify, Soundcloud oraz iTunes.    

Młodsze dzieci preferują kreskówki SpongeBob oraz odwiedzają strony Nickelodeon, Cartoon Network oraz Disney. Z kolei nastolatkowe są zainteresowani najnowszymi filmami i serialami, takimi jak Deadpool 2 czy Stranger Things.

Gusty muzyczne najmłodszego pokolenia nie uległy zmianie: dzieci nadal słuchają rapu. Tego lata został zabity znany raper XXXTentacion. To spowodowało, że dzieci szukały informacji na temat jego śmierci i słuchały jego muzyki częściej niż innych artystów. Przy okazji warto przypomnieć, że w listopadzie 2017 r. zmarł inny sławny artysta związany z muzyką rap - Lil Peep. Jego śmierć również spowodowała wzrost zainteresowania jego osobą i twórczością, co znalazło odbicie w naszym raporcie obejmującym okres 2017-2018.      

Komunikacja online

Chociaż z naszych statystyk jasno wynika, że dzieci rzadziej odwiedzają portale społecznościowe na komputerach stacjonarnych, liczba odwiedzin Facebooka pozwoliła kategorii „środki komunikacji internetowej” utrzymać się na drugim miejscu. Oprócz tego portalu społecznościowego dzieci korzystają z komunikatora Google Hangouts oraz przeglądarkowych wersji komunikatorów WhatsApp oraz Telegram na komputerach PC. Tumblr i Twitter również mają swoje „pięć minut”. Do najczęściej wyszukiwanych fraz wśród dzieci należy „Facebook”, „Instagram” oraz „Pinterest”.    

Sklepy internetowe i zakupy

Poza rozmowami z przyjaciółmi online oraz oglądaniem filmów i programów telewizyjnych dzieci zajmowały się również aktualizowaniem swoich urządzeń mobilnych oraz zawartości swojej garderoby. Do najpopularniejszych sklepów należał: Ebay, Amazon, Aliexpress, ASOS oraz H&M, natomiast wśród topowych marek znalazły się takie jak Nike, Adidas, Supreme, Gucci oraz Vans. Są to ulubione marki obuwia oraz odzieży młodszego pokolenia i niemałą rolę odgrywa tu fakt, że są one ubóstwiane przez raperów, a artyści od dawna z nimi współpracują. Na przykład, Travis Scott i Nike czy Pharrell Williams i Adidas.   

3_auto.png

Zrzut ekranu informacji z hypebeast.com

Jeżeli chodzi o popularne wśród dzieci gadżety, tego lata hitem okazał się iPhone X oraz Samsung Galaxy, natomiast klapą - Huawei oraz Xiaomi.    

Informacje

Wiele portali informacyjnych zaczęło ostatnio intensywniej relacjonować wydarzenia kulturalne, uruchamiając sekcje muzyczne (na przykład bbc.co.uk/music) zawierające najnowsze informacje na temat muzyków oraz oferując możliwość oglądania klipów oraz słuchania najnowszych udostępnionych nagrań. Prawdopodobnie przyczyniło się to do wzrostu liczby odwiedzin stron BBC, CNN oraz Buzzfeed przez nastolatków. Rosyjskojęzyczni nastolatkowie wolą czytać wiadomości na portalu informacyjnym Meduza.

Gry komputerowe

Tego lata dzieci na całym świecie wybierały grę Fortnite, która przyćmiła niezwykle popularną PUBG. Gry Activision/Blizzard nadal robią furorę. Z kolei zainteresowanie grami Roblox i Minecraft wśród najmłodszych odnotowało niewielki spadek.

4_auto.png

Alkohol, tytoń, narkotyki

Tego lata dzieci i nastolatkowie nie wykazywały niemal żadnego zainteresowania tematem tytoniu, alkoholu czy narkotyków. Świadczy o tym niewielki odsetek odwiedzin stron z tych kategorii oraz niemal całkowity brak zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach odnośnie tych tematów. Jedyne zapytana, jakie odnotowaliśmy, to „alkohol” oraz „marlboro”, ale żadna z tych fraz nie była szczególnie popularna.   

Pornografia i erotyka

Według statystyk globalnych, dzieci bardzo rzadko odwiedzały strony pornograficzne na komputerach PC, jednak sądząc po wyszukiwanych treściach wygląda na to, że próbowały to robić na urządzeniach mobilnych. Poza grami, muzyką oraz markami modowymi dzieci wyszukiwały takie frazy jak „sex”, „porn”, „pornhub”, „Xvideos”, „xnxx”, „redtube”, „youporn” oraz „hentai”. Rodzice, którzy aktywowali filtr dla tej kategorii w rozwiązaniu Safe Kids, uniemożliwili swoim dzieciom oglądanie tego typu treści, ponieważ Kontrola Rodzicielska blokuje strony z tej kategorii.  

Sport, memy, VPN i wiele więcej

Tego lata dzieci – podobnie jak cały świat – śledziły Mistrzostwa Świata FIFA w Piłce Nożnej 2018 w Rosji.  Wśród wyszukiwanych fraz znajdowały się „world cup 2018”, „fifa 18”, „cristiano ronaldo”, „messi”, „neymar”, „football” oraz „чм 2018”.  

5_auto.jpg

Na pierwszy plan wysunęło się również Momo Challenge, które wzbudziło zainteresowanie na szeroką skalę w lipcu 2018 r. Co ciekawe, dzieci nie googlały niczego konkretnego, a nasze statystyki odnotowały jedynie takie wyszukiwane frazy jak „momo”.

Temat piractwa internetowego jest również istotny dla dzieci, o czym świadczy wyszukiwanie wyszukiwarki DuckDuckGo oraz próby dowiedzenia się, co to jest VPN (wcześniej nie odnotowano żadnego zainteresowania tym tematem).  

Jeżeli chodzi o sławnych ludzi, dzieci nadal wykazywały zainteresowanie takimi osobami jak Kim Kardashian, Kylie Jenner oraz Emma Watson; na liście tej znaleźli się również Donald Trump oraz Megan Markle.

Zakończenie

Dane, jakie zebraliśmy w ciągu tego lata, pozwalają nakreślić zachowanie przeciętnego dziecka oraz nastolatka. Mając więcej wolnego czasu, dzieci zaczęły oglądać więcej filmów w serwisie YouTube i programów telewizyjnych w Netfliksie. Ponadto częściej odwiedzały sklepy internetowe w poszukiwaniu informacji na temat najnowszej mody. Nadal grały w gry komputerowe i śledziły interesujące ich wiadomości. Zainteresowanie wśród młodego pokolenia wzbudzał również temat prywatności oraz Mistrzostwa Świata. Odnotowano więcej prób oglądania pornografii, prawdopodobnie dlatego, że latem dzieci często zostają same w domu, gdy ich rodzice przebywają w pracy.       

Zaprezentowane w tym artykule dane statystyczne stanowią dokładne odzwierciedlenie zainteresowań zaobserwowanych wśród dzieci tego lata. Należy zauważyć, że statystyki oparte na Kontroli Rodzicielskiej mogą dostarczać nie tylko ogólne wskaźniki, ale również określać, jakie zainteresowania posiada określone dziecko. Rodzicom zalecamy, aby śledzili te dane i wykorzystywali rozwiązanie Safe Kids nie tylko jako narzędzie, przy pomocy którego mogą ograniczyć dostęp swoim dzieciom do określonych treści, ale również jako przewodnik po świecie online swojego dziecka.