Stan zagrożeń w internecie znajduje się obecnie na poziomie standardowym. Nie występują duże epidemie a eksperci z Kaspersky Lab nie zanotowali żadnych poważnych incydentów związanych z bezpieczeństwem. Poziom zagrożenia: 1

Dzieci w sieci

Tagi:

Dla dzisiejszych dzieci przestrzeń cyfrowa stanowi całkowicie naturalne środowisko. W szkole korzystają z cyfrowych dzienników i podręczników, rozmawiają za pośrednictwem komunikatorów internetowych, grają w gry na urządzeniach mobilnych (nie wspominając już o pecetach i konsolach), a do tego tworzą mini dzieła na tabletach i laptopach. Dla wielu rodziców to całkowite zanurzenie się ich dziecka w świecie cyfrowym stanowi powód do niepokoju. Jeśli jednak chcą, aby aktywność online ich pociechy była bezpieczna i pożyteczna, muszą nie tylko zrozumieć podstawowe pojęcia związane z bezpieczeństwem cyfrowym i orientować się w zagrożeniach, ale również potrafić je wyjaśnić swojemu dziecku. 

Moduł Kontroli rodzicielskiej zawarty w produktach firmy Kaspersky Lab oraz niezależne, wieloplatformowe rozwiązanie Kaspersky Safe Kids chroni dzieci przed niepożądanymi treściami. Dzięki nim możemy gromadzić anonimowe dane statystyczne dotyczące aktywności online dzieci, dla których zaleca się filtrowanie. Każdego roku analizujemy te dane, aby poznać zainteresowania dzieci i dowiedzieć się, w jaki sposób radzą sobie w świecie cyfrowym.    

W jaki sposób gromadzone są dane statystyczne

Rozwiązanie firmy Kaspersky Lab skanują zawartość stron internetowych, które dzieci próbują odwiedzić. Jeżeli dana strona należy do jednej z 14 kategorii niepożądanych treści, moduł wysyła powiadomienie do Kaspersky Security Network (bez przesyłania danych osobowych użytkowników oraz naruszenia prywatności). Należy tu zaznaczyć dwie istotne kwestie: 

  • Rodzice sami decydują, jaka zawartość powinna zostać zablokowana, i odpowiednio konfigurują aplikację. Jednak anonimowe dane statystyczne są gromadzone dla wszystkich 14 kategorii. 
  • Dane są gromadzone jedynie z komputerów działających pod kontrolą systemów Windows oraz Mac OS; prezentowany raport nie zawiera żadnych statystyk dot. urządzeń mobilnych.   

Kategoryzacja stron internetowych

W produktach zawierających funkcjonalność kontroli rodzicielskiej filtrowanie WWW prowadzone jest obecnie dla następujących kategorii:

Filtrowanie zapytań wpisywanych do wyszukiwarki

Zainteresowania dzieci najlepiej odzwierciedla to, co wyszukują w internecie. Kaspersky Safe Kids filtruje zapytania dzieci w pięciu różnych wyszukiwarkach (Bing, Google, Mail.ru, Yahoo!, Yandex) dla sześciu potencjalnie niebezpiecznych tematów: treści dla dorosłych, alkohol, narkotyki, tytoń, rasizm oraz wulgaryzmy i nieprzyzwoitości.   

Zapytania wpisywane do wyszukiwarki zostały podzielone na języki. Statystyki dla języka angielskiego uznaje się za międzynarodowe ze względu na popularność tego języka. Wszystkie wyszukiwania w danym języku, po odjęciu zapytań powtarzających się, stanowiły 100% wartość referencyjną. Popularność każdego tematu, określana na podstawie odsetka związanych z nim zapytań, jest szacowana zarówno dla poszczególnych języków jak i dla całego świata.

Zapytania wpisywane do wyszukiwarek, które zostały do nas przesłane w okresie listopad 2017 – maj 2018, zostały podzielone na kilka kategorii tematycznych:  

  • Gry komputerowe
  • Muzyka
  • Wideo
  • Anime (japońskie kreskówki)
  • Zakupy
  • Pornografia i erotyka
  • Komunikacja online
  • Edukacja
  • Sport
  • Translatory
  • Inne

Globalny obraz

Kategorie stron

Na początek przyjrzyjmy się, jakie są najpopularniejsze kategorie stron wśród dzieci na całym świecie (na podstawie liczby użytkowników, którzy odwiedzili strony z danej kategorii, stanowiącej odsetek wszystkich użytkowników modułu Kontrola rodzicielska i rozwiązania Safe Kids na całym świecie).

180531-kids-report-2018-1_auto.png

Rozkład powiadomień Kontroli rodzicielskiej i rozwiązania Safe Kids w 14 kategoriach, maj 2017 — maj 2018

Najpopularniejsza kategoria stron internetowych odwiedzanych przez dzieci z komputerów to „Media komunikacji internetowej”, głównie portale społecznościowe. Trzeba tu dodać, że kategoria ta od kilku lat odnotowuje spadek ze względu na wzrost liczby urządzeń mobilnych. Zeszłego roku, na przykład, jej udział wynosił 61,32% na całym świecie, podczas gdy dwa lata temu – stanowił 67,17%.  

W podobnej sytuacji znajdują się „Gry komputerowe”. W okresie 2015–2016 udział tej kategorii w wyszukiwanych stronach wynosił 11,21%, w kolejnym okresie, 2016-2017, stanowił 9,12%, natomiast w badanym okresie popularność tego tematu spadła (tylko 4,99%).       

Po gwałtownym wzroście zrejestrowanym w zeszłym roku kategoria „Alkohol, tytoń, narkotyki” po raz kolejny odnotowała spadek. O ile w okresie 2015–2016 jej udział stanowił 9,12%, a w okresie 2016–2017 14,13%, w tym roku nastąpił spadek do 6,32%.

Kategoria „Oprogramowanie, audio, wideo” dwa lata temu znalazła się na piątym miejscu w rankingu, a jej udział wynosił 3,44%. W zeszłym roku udział tego typu stron wzrósł do 6,23%, a obecnie kategoria ta znajduje się na drugim miejscu z udziałem 22,40%.  

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat udział odwiedzających strony prezentujące treści dla dorosłych wynosił stale poniżej 2%. Kategoria ta wykazuje nawet tendencję spadkową: 1,49% w okresie 2015–2016 i 1,16% w okresie 2016–2017.

Zapytania wpisywane do wyszukiwarek

Najpopularniejszy temat wyszukiwań online wśród dzieci na całym świecie to „Wideo” z udziałem 17,25% (kategoria ta obejmuje zapytania dotyczące treści wideo, usług przesyłania strumieniowego, wyszukiwanie wideoblogerów, seriali oraz filmów).

180531-kids-report-2018-2_auto.png

Rozkład zapytań wpisywanych do wyszukiwarek przez użytkowników według kategorii tematycznych, listopad 2017 – maj 2018

Na drugim miejscu (13,59%) uplasował się temat tłumaczenia tekstu, szczególnie popularny w krajach nieangielskojęzycznych. Wiele dzieci, których językiem ojczystym jest hiszpański, włoski, niemiecki, rosyjski czy francuski, często wpisuje w wyszukiwarkę frazę „translator” lub „google translate”.

W dalszej kolejności wyszukiwania dzieci dotyczą komunikacji: portali społecznościowych, komunikatorów internetowych, poczty e-mail. 

Kategorią, która uplasowała się na czwartym miejscu w rankingu indywidualnych zainteresowań, są gry komputerowe (9,09%). Jeżeli chodzi o treści dla dorosłych, dzieci częściej wyszukują ten temat niż odwiedzają strony internetowe z tej kategorii.     

Zróżnicowania regionalne

Tak jak poprzednio, wybraliśmy sześć popularnych kategorii do szczegółowej analizy. Na początek przyjrzyjmy się rozkładowi tych kategorii w siedmiu regionach. Wybraliśmy następujące regiony:  

  • Ameryka Północna (Stany Zjednoczone, Kanada)
  • Europa Zachodnia (Austria, Belgia, Wielka Brytania, Irlandia, Niemcy, Liechtenstein, Luksemburg, Monako, Francja, Szwajcaria, Dania, Szwecja, Hiszpania, Włochy)
  • Wspólnota Państw Niepodległych (Rosja, Białoruś, Kazachstan)
  • Ameryka Łacińska (Argentyna, Brazylia, Haiti, Gwatemala, Honduras, Republika Dominikany, Kolumbia, Meksyk, Panama, Urugwaj, Chile, Ekwador, Puerto Rico, Wenezuela)
  • Azja (Chiny, Singapur, Hong Kong, Makao, Tajwan, Japonia, Korea)
  • Świat arabski (Algieria, Bahrajn, Dżibuti, Egipt, Irak, Jordania, Kuwejt, Libia, Sudan, Tunezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Jemen, Arabia Saudyjska)
  • Australia, Nowa Zelandia

180531-kids-report-2018-3_auto.png

Wskaźniki dla 6 najpopularniejszych kategorii stron internetowych w różnych regionach, maj 2017 — maj 2018

Chociaż w świecie arabskim i Ameryce Łacińskiej dzieci preferują odwiedzanie portali społecznościowych i korzystanie z komunikatorów internetowych z komputerów, w Ameryce Północnej i w Europie Zachodniej wskaźnik ten jest najniższy na świecie.

Tradycyjnie, kategoria „Oprogramowane, audio, wideo” cieszy się największą popularnością w Azji, najmniejszą natomiast w świecie arabskim. Nie zmienił się również poziom zainteresowania tematem „Alkohol, tytoń, narkotyki” wśród dzieci z Australii, Nowej Zelandii oraz Ameryki Północnej, podczas gdy najmniejsze zainteresowanie stronami z tej kategorii wykazują dzieci ze świata arabskiego.  

Azjatyckie dzieci częściej odwiedzają strony dla dorosłych i są bardziej zainteresowane zakupami. 

Różnice w zależności od państwa i języka

Aby zrozumieć, dlaczego niektóre kategorie odnotowują wzrost popularności, podczas gdy inne spadek, szczegółowo przeanalizowaliśmy dane z 16 państw dotyczące sześciu popularnych kategorii. W tym celu porównaliśmy udział użytkowników, którzy odwiedzili strony z określonych kategorii, w stosunku do całkowitej liczby użytkowników modułu Parental Control oraz rozwiązania Safe Kids.       

Komunikacja online

Już wcześniej zauważyliśmy, że dzieci w coraz mniejszym stopniu wykorzystują komputery w celu komunikacji. Każdego roku odnotowaliśmy coraz większą migrację portali społecznościowych na platformy mobilne (niektóre, jak np. SnapChat oraz Instagram zostały pierwotnie zaprojektowane dla smartfonów). Należy zauważyć, że do kategorii media komunikacji internetowej zaliczają się nie tylko portale społecznościowe, komunikatory internetowe czy poczta elektroniczna, ale również fora, portale randkowe oraz blogi. 

180531-kids-report-2018-4_auto.png

Popularność kategorii „Media komunikacji internetowej” w różnych krajach, maj 2017 — maj 2018

Arabia Saudyjska, Egipt oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie znajdują się w czołówce pod względem liczby dzieci, które preferują odwiedzanie portali społecznościowych z komputerów oraz desktopowe wersje komunikatorów internetowych. Najpopularniejsze strony z tej kategorii w większości państw to Facebook, Google Hangouts, Gmail oraz Twitter.

180531-kids-report-2018-5_auto.png

Media komunikacji internetowej. Rozkład tematycznych zapytań wpisywanych do wyszukiwarek według języka, listopad 2017 — maj 2018

Rosyjskojęzyczne dzieci najczęściej wyszukują „komunikację online”. Najpopularniejsze zapytania to „вк” oraz „вконтакте” (oznaczające portal społecznościowy Vkontakte). Nie jest to żadną niespodzianką: jak już zaznaczyliśmy w zeszłym roku, VKontakte to najpopularniejszy portal społecznościowy wśród rosyjskojęzycznych dzieci.

Jeśli chodzi o zapytania angielskojęzyczne lub międzynarodowe, najpopularniejszym jest „Facebook”, a następnie „Gmail” oraz „Instagram”. Portugalskojęzyczne dzieci interesują zdjęcia na portalu społecznościowym Tumblr, a także wpisują zapytania „facebook login”.  

Co ciekawe, dzieci rzadko kiedy wpisują w wyszukiwarkę aplikacje randkowe/służące do znalezienia przyjaciela lub przyjaciółki, mimo że są one aktywnie promowane przez wielu wideo bloggerów. 

Oprogramowanie, audio, wideo

Jak już wspominaliśmy, kategoria „Oprogramowanie, audio, wideo” jest obecnie niemal czterokrotnie bardziej popularna niż w poprzednim raporcie. Przeanalizujmy zawartość tej kategorii i zastanówmy się, jakie jest źródło wzrostu jej popularności.

180531-kids-report-2018-6_auto.png

Popularność kategorii stron internetowych „Oprogramowanie, audio, wideo” w różnych krajach, maj 2017 — maj 2018

Znaczący wzrost popularności stron zawierających treści wideo i audio został zaobserwowany wśród dzieci w Chinach. W porównaniu z zeszłym rokiem (18,45%), dzieci oglądały trzykrotnie więcej zawartości wideo i audio na swoich komputerach (78,76%). Popularny serwis muzyczny online Kuwo.cn uzupełniły chińskie odpowiedniki YouTube’a - Iqiyi.com oraz youku.com (YouTube jest zablokowany w Chinach) jak również kino online Kankan.com.   

Niemieckie dzieci, podobnie jak większość innych dzieci na świecie, wolą spędzać czas oglądając YouTube’a, programy telewizyjne na Netfliksie oraz strumienie gier wideo na platformie Twitch. Również w Rosji YouTube i Twitch to najpopularniejsze strony odwiedzane z komputerów.     

Jakie materiały wideo i audio szukają dzieci? Dla ułatwienia podzieliliśmy ich zapytania w wyszukiwarkach na trzy osobne kategorie: treści wideo, muzyka i anime (japońskie kreskówki).

180531-kids-report-2018-7_auto.png

Wideo. Rozkład tematycznych zapytań wpisywanych do wyszukiwarek według języka, listopad  2017 — maj 2018

Angielski, jako język międzynarodowy, jest najczęściej stosowany podczas wyszukiwania treści wideo. Zgodnie z oczekiwaniami, najpopularniejszym zapytaniem jest „Youtube”, a następnie  „Netflix”.  

Jednocześnie, internetowe kino Netflix, które w 2016 r. otworzyło swoje wirtualne drzwi użytkownikom w 190 państwach (po tym jak początkowo dostępne było jedynie w Stanach Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii oraz Kanadzie) stanowiło trzeci zasób pod względem popularności wśród dzieci. 

W Rosji dzieci najczęściej wyszukują „ютуб” (YouTube), „мультики” (kreskówki) oraz „гравити фолз” (Wodogrzmowy Małe). 

180531-kids-report-2018-8_auto.png

Anime. Rozkład tematycznych zapytań wpisywanych do wyszukiwarek według języka, listopad  2017 — maj 2018

Japońskie i chińskie dzieci są najbardziej zainteresowane oglądaniem anime. Ich zapytania w wyszukiwarkach to głównie nazwy określonych seriali anime. W statystykach tych dopuszczamy niewielki margines błędu, ponieważ miłośnicy anime mogą wyszukiwać treści stosując oryginalne nazwy. Bez znajomości japońskiego lub chińskiego pełna analiza wyników wyszukiwania nie jest możliwa. 

180531-kids-report-2018-9_auto.png

Muzyka. Rozkład tematycznych zapytań wpisywanych do wyszukiwarek według języka, listopad 2017 — maj 2018

Zapytania angielskojęzyczne wskazują nam, jakich wykonawców/zespoły lubią dzieci i jakiej słuchają muzyki: najczęściej wyszukiwano informacje dotyczące zespołu k-pop Bangtan Boys. Oprócz popularnych od dawna takich wykonawców jak Justin Bieber czy Taylor Swift, dzieci wyszukiwały muzykę rap/hip-hop, np. rapera Lil Pump (w szczególności jego hit „Gucci Gang”), wykonawców Nicki Minaj, Cardi B oraz gwiazdę rapu Lil Peepa, który zmarł w zeszłym roku.     

Wśród portugalskojęzycznych dzieci popularnością cieszą się piosenkarka Anitta, artysta muzyczny MC Kevinho oraz raper Ozuna. W Niemczech najczęściej wyszukuje się takich wykonawców jak Julien Bam, Mike Singer oraz Lukas Rieger. Sądząc po zapytaniach w wyszukiwarkach, ulubionymi wykonawcami muzycznymi w Rosji są Face, Allj oraz Egor Kreed.  

Najpopularniejszymi serwisami muzycznymi online były Spotify, iTunes oraz Deezer.

Alkohol, tytoń, narkotyki

180531-kids-report-2018-10_auto.png

Popularność kategorii „Alkohol, tytoń, narkotyki” w różnych państwach, maj 2017 — maj 2018

W porównaniu z zeszłym rokiem liczba odwiedzin stron związanych z tematem alkoholu, palenia lub narkotyków zmniejszyła się w Australii o 8,24 punktu procentowego, podczas gdy w Wielkiej Brytanii o 19,03 punktu procentowego.

Ogólnie, nasza analiza zapytań w wyszukiwarkach otrzymywanych z komputerów PC i urządzeń mobilnych ujawniła niewielkie zainteresowanie tym tematem. W zeszłym roku założyliśmy, że wzrost zainteresowania tą kategorią stron internetowych wśród dzieci wynikał z mody na papierosy elektroniczne. Obecnie moda ta słabnie i dzieci rzadziej odwiedzają tego rodzaju strony.  

Gry komputerowe

Kategoria gry komputerowe obejmuje nie tylko strony dotyczące gier na komputery PC, ale również wszystkie strony związane z branżą gier.

180531-kids-report-2018-11_auto.png

Popularność kategorii stron internetowych „Gry komputerowe” w różnych państwach, maj 2017 — maj 2018

Nasza analiza zapytań w wyszukiwarkach wskazała na zainteresowanie dzieci konsolami do gier, np. Nintendo Switch, która wyszła w marcu 2017 r. Sądząc po wpisywanych zapytaniach (na przykład „nintendo switch”, „nintendo”, „legend of zelda”, „super mario odyssey”), gra ta jest niezwykle popularna wśród dzieci. 

Strony poświęcone grom są najczęściej wyszukiwane przez dzieci francuskojęzyczne; np. najpopularniejszym zapytaniem w tej kategorii jest „jeux gratuits” („darmowe gry”). Wśród angielskojęzycznych zapytań najczęstsze to: „roblox”, „fortnite” i naturalnie „minecraft”. Dzieci są również zainteresowane „clash royale” (grą dla systemów Android i iOS wypuszczoną w marcu 2016 r.).      

Minecraft i Roblox wciąż pozostają bardzo popularne: związane z tymi grami strony są najczęściej odwiedzane na komputerach stacjonarnych. Ogólnie, liczba stron dotyczących gier odwiedzanych z komputerów PC zmniejszyła się niemal dwukrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem. Dzieci wolą oglądać gry w serwisie YouTube i Twitch (kategoria „Oprogramowanie, audio, wideo”), o czym świadczy rosnąca liczba odwiedzających te strony oraz coraz większa popularność kanału poświęconego grom gaming.youtube.com.   

180531-kids-report-2018-12_auto.png

Gry. Rozkład tematycznych zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach według języka, listopad 2017 — maj 2018

Handel elektroniczny

180531-kids-report-2018-13_auto.png

Popularność kategorii stron internetowych „Handel elektroniczny” w różnych państwach, maj 2017 — maj 2018

Zainteresowanie japońskich dzieci zakupami online zmniejszyło się niemal trzykrotnie w stosunku do zeszłego roku, w Chinach natomiast – niemal czterokrotnie. Mimo to dzieci w Japonii nadal częściej niż inne odwiedzają sklepy online. Najpopularniejsze w tej kategorii to amazon.co.jp, rakuten.ne.jp oraz japoński sklep z odzieżą Uniqlo. W krajach Zachodu i arabskich sytuacja nie zmieniła się; dzieci najczęściej odwiedzają Amazon, Ebay, H&M oraz IKEA.   

180531-kids-report-2018-14_auto.png

Zakupy. Rozkład tematycznych zapytań w wyszukiwarkach według języka, listopad 2017 — maj 2018

 

Niemieckojęzyczne dzieci najczęściej wpisują zapytania z kategorii zakupów. Do najczęstszych zapytań należą: „Ebay kleinanzeigen” (reklamy na Ebayu) oraz „handyhüllen” (etui na telefon). Najpopularniejsze zapytania w języku portugalskim dotyczyły sklepów internetowych Mercado Livre oraz Casas Bahia, z kolei w języku angielskim w czołówce znajdowały się Amazon, Ebay oraz Aliexpress.

Treści dla dorosłych

180531-kids-report-2018-15_auto.png

Popularność kategorii stron internetowych „Pornografia, erotyka” w różnych państwach, maj 2017 — maj 2018

Pornograficzne treści online nadal interesują dzieci, jednak w znacznie mniejszym stopniu niż gry komputerowe, muzyka, wideo czy portale społecznościowe (gdzie, trzeba zaznaczyć, nie brak pornografii).

Temat ten najbardziej interesuje dzieci z Japonii. Potwierdza to również liczba odwiedzin stron pornograficznych (najpopularniejsze to dmm.co.jp, pornhub.com oraz xvideos.com) z komputerów oraz udział związanych z tym tematem zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach (obejmujących głównie nazwiska sławnych japońskich gwiazd porno).  

Sytuacja ta nie jest jednoznaczna w przypadku państw arabskich, gdzie dzieci rzadziej niż inne odwiedzają strony dla dorosłych z komputerów, za to częściej wyszukują pornografię. Można zaryzykować stwierdzenie, że zamiast na komputerach wyszukują i oglądają pornografię na urządzeniach mobilnych (w ukryciu przed rodzicami, ale nie przed programami filtrującymi zawartość WWW). Najpopularniejszymi frazami wyszukiwanymi w języku arabskim są „dziwki”, „seks” oraz „oglądaj seks online”.  

Trzy najpopularniejsze strony pornograficzne wśród dzieci nie zmieniły się od kilku lat. Są to: PornHub, xHamster i RedTube.

180531-kids-report-2018-16_auto.png

Pornografia. Rozkład tematycznych zapytań w wyszukiwarkach według języka, listopad 2017 — maj 2018

Co ciekawe, udział rosyjskojęzycznych zapytań związanych z pornografią jest jednym z najniższych. Nie należy się jednak cieszyć aż tak bardzo. Być może ma to związek z tym, że najpopularniejszym portalem społecznościowym wśród dzieci i nastolatków w Rosji jest VKontakte, na którym muzyka, rozmowy i gry często idą w parze z treściami pornograficznymi.  

Inne zainteresowania

W naszym badaniu zainteresowań dzieci opartych na zapytaniach wpisywanych w wyszukiwarkach wybraliśmy kilka osobnych tematów, które nie należą do żadnych z opisywanych wcześniej kategorii, ale dość dobrze ilustrują aktywność dzieci online.  

Edukacja

180531-kids-report-2018-17_auto.png

Edukacja. Rozkład tematycznych zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach według języka, listopad 2017 — maj 2018

Większość zapytań objętych badaniem pochodzi od chińskich dzieci. Szukają one informacji dotyczących historii swojego kraju, dzieł sztuki oraz zadań matematycznych. Na drugim miejscu znajdują się dzieci rosyjskojęzyczne. Najczęściej wpisywane zapytania to: „гдз” (gotowe zadania domowe), „электронный дневник” (dziennik elektroniczny) oraz „егэ/огэ” (ujednolicony/podstawowy egzamin państwowy).

Angielskojęzyczne zapytania są mniej liczne, ale bardziej różnorodne. Obejmują gry matematyczne, słowniki, projekty kosmiczne oraz ogólnie naukę. Jednak wiele ugruntowanych terminów i koncepcji jest w języku angielskim, można więc wnioskować, że powyższe tematy interesują dzieci na całym świecie. 

180531-kids-report-2018-18_auto.png

Translatory. Rozkład tematycznych zapytań w wyszukiwarkach według języka, listopad 2017 — maj 2018

Jak zauważyliśmy już w oparciu o globalne statystyki dot. zapytań w wyszukiwarkach, „translatory” stanowiły 13,59% wszystkich zapytań wpisywanych na przestrzeni roku przez dzieci z całego świata, głownie te z Hiszpanii, Niemiec, Rosji, Francji oraz Portugalii. Większość z nich wyszukiwała Google Translate. Co więcej, dzieci są zainteresowane tłumaczeniem z ich rodzimego języka na język angielski i w drugą stronę, np. „traductor ingles español”, „traduttore italiano inglese” lub „englisch deutsch”.

Sport

Ostatnim tematem interesującym zarówno nas jak i dzieci na całym świecie jest sport.

180531-kids-report-2018-19_auto.png

Sport. Rozkład tematycznych zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach według języka, listopad 2017 — maj 2018

Najpopularniejszym sportem wśród dzieci jest piłka nożna. Francuskojęzyczne dzieci wyszukują Paris Saint-Germain F.C. oraz gwiazdę tego klubu Kylian Mbappé. Z kolei, arabskojęzyczne dzieci są bardziej zainteresowane مانشستر يونايتد (Manchester United F.C.) oraz يلا شوت (yalla-shoot.com), stroną internetową dotyczącą wyników meczy i prognoz sportowych.

Zimowa Olimpijska 2018 stanowiła najpopularniejszy temat sportowy wśród dzieci włoskich (olimpiadi invernali 2018) 

Zakończenie

W zeszłym roku dzieci mniej czasu spędzały grając w gry na komputerach, znacznie więcej natomiast oglądając filmy na YouTubie (często, jak na ironię, gry), jak również programy telewizyjne i filmy na platformie Netflix. Młodsze pokolenie jest mniej skłonne do odwiedzania portali społecznościowych z komputerów, woli wykorzystywać do tego celu urządzenia mobilne. Zainteresowanie tytoniem, alkoholem i narkotykami stopniowo spada, a gry komputerowe są atrakcyjniejsze dla dzieci niż porno.    

Można wnioskować, że mimo zainstalowania na urządzeniach Kontroli rodzicielskiej (nasze produkty oferujące kontrolę rodzicielską nie są niewidoczne dla użytkownika), dzieci niewiele robią, aby ukryć swoje zainteresowania, i wykorzystują Internet nie tylko do rozrywki, ale również do nauki. Jeżeli chodzi o rodziców, informacje i wiedza odnośnie zapytań wpisywanych przez dziecko w wyszukiwarkę mogą zostać wykorzystane do nawiązania dialogu i budowy relacji opartej na zaufaniu.